Direktlänk till inlägg 17 januari 2016

Därför mår jag bra av mitt jobb

Av linin11 - 17 januari 2016 14:04

Mitt jobb kan göra mig så himla glad ibland och då är det värt allt! Man får en varm känsla i kroppen att man gjort något bra som egentligen bara var en liten sak. 


Ett ex. Var hos en tant som är väldigt deprimerad och har alzheimers sjukdom. Hon säger att hon blir deppig av årstider och att hon alltid har varit det. Det kanske är så eller har det blivit värre av henne sjukdom. Man kan lätt se då hon är nere och trött. Men sen så sätter man sig ner och pratar en stund och det kan göra så mycket. En kvart kan göra så mycket, en tillsyn! Vi började prata om hennes hemby idag och hon blir så glad. Hon älskar att prata om sin hemby. Hon har svårt att hitta ord ibland med hon minns mycket väl sin hemby och beskriver den på ett fint sätt och man ser en stolthet att hon fått växa upp där. Snart glömmer hon bort att hon känner sig nere och man ser ett leende på läpparna och samtalet flyter på bra trots att hon har svårigheter med att hitta orden ibland. Jag fyller i meningarna då och då för att hjälpa hon hitta rätt ord ibland. Jag tror hon känner någon slags ro att bara sitta ner och prata om vad som varit viktigt i hennes liv. Hennes hemby, familj, småsaker. Hennes jobb..att minnas tillbaka på det som varit bra.


Och tillslut när jag säger jag måste gå säger hon..oj förlåt ursäkta jag pratar så mycket. Jag säger, det gör inget, jag hade ju tiden att sitta ner. När jag är påväg säger hon: jag tycker om dig så mycket, att prata med dig. Jag blir så otroligt glad..att en kvart kan ha en sån betydelse och göra skillnad för en männsika som inte mår bra. Att finnas där och lyssna. Ibland kramar hon oss i hemtjänsten innan vi går ut genom dörren. Hon känner sig tacksam att vi finns där. Hon kommer säkert efter ett tag jag gått bli nere/deppig igen..för det det svänger fort. Men att hon bara i den stunden fått glömma allt och se hon le och skratta..det är så otroligt fint och det känns så himla bra. Därför gillar jag mitt jobb. Att en liten stund kan ha en god inverkan och stor betydelse. Och jag inser att det är inte bara för henne utan för mig också!


can

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av linin11 - 15 maj 2021 17:27

Åter igen ensam och osäker. Inga rutiner. Jag är inte snäll mot mig själv. Jag tänker ofta dåliga och negativa tankar om mig själv. Självklart kommer tankarna och går, men mycket grundar sig i att jag saknar att ha nära vänner. Jag vet att om jag had...

Av linin11 - 26 december 2020 16:10

Allt känns jobbigt och tråkigt med Corona. Jag är less på att känna att jag måste hålla avstånd när jag umgås med mina nära och kära. Jag är less på att känna ångest att gå till jobbet. Det är så tråkigt att man inte kunnat träffa M och M på flera må...

Av linin11 - 26 juli 2020 22:37

Gaaaaaaaaaaah.

Av linin11 - 18 juli 2020 22:13

Lördag och snart är semestern slut och livet återgår till verkligheten. Min semester har varit både upp och ned. Denna vecka har känt lite seg däremot speciellt helgen. Jag är nervös att börja jobba igen. Känns inte helt hundra på jobbet just nu vilk...

Av linin11 - 4 juli 2020 21:42

Ibland vet jag inte hur jag ska tänka. Just nu känns det som jag befinner mig i ett mellanläge. Många skaffar första barnet i min ålder. Jag vet inte ens om jag vill ha barn nånsin. Hur vet man? På nåt vis känns det ibland som man inte förändrats öve...

Ovido - Quiz & Flashcards